Į Lietuvą ateina tarptautinis veganiškų ir vegetariškų produktų ženklinimas

2023-11-09

Artimiausiu metu turėtų daugėti Lietuvoje gaminamų tarptautiniu ženklu „V-Label“ pažymėtų veganiškų ir vegetariškų produktų. Populiariausia tokių produktų ženklinimo sistema Europoje nuo šiol turės savo atstovus Lietuvoje. Pasak „V-Label“ partneriais tampančios nevyriausybinės organizacijos „Gyvi gali“ atstovo Karolio Jonušo, tai leis gamintojams greičiau, paprasčiau ir rinką atitinkančiomis sąlygomis gauti jiems tinkančius pasiūlymus, o vartotojai savo norimus produktus lentynose pastebės daug greičiau, taip pagerindami savo apsipirkimo patirtį. 

Ženklo plėtra neaplenkė Baltijos šalių

Nuo 1996-ųjų metų veikianti ženklinimo sistema, įkurta Šveicarijoje, pastaruoju metu stipriai plečia savo veiklą į skirtingus regionus. Nors „V-Label“ žinomiausias Vakarų Europoje, Baltijos regionas, kuriame plėtrą vykdys nevyriausybinė organizacija „Gyvi gali“, prisijungia prie 30-yje šalių iki šiol veikusio tinklo, neapsiribojusio vien Europa. 

Pasak „Gyvi gali“ atstovų, tai neeilinė galimybė regiono gamintojams gauti pagalbą vietine kalba bei įsigyti ženklinimą rinką atitinkančiomis sąlygomis. „Iki šiol gamintojai, norėję produktus žymėti tarptautiniu ženklu, turėjo kreiptis į centrinę būstinę. Nuo šiol būsime pasiruošę suteikti reikiamas paslaugas Lietuvos gamintojams greičiau, kokybiškiau ir labiau atitinkant jų poreikius“, – teigia „Gyvi gali“ pardavimų vadybininkas Karolis Jonušas. 

„V-Label“ vadovas Martin Ranninger džiaugiasi, jog šis bendradarbiavimas gali padėti auginti „V-Label“ žinomumą ir patikimumą Baltijos šalyse. „Mes tikime, kad pasirinkimo laisvė yra vartotojų rankose. Partnerystė su „Gyvi gali“ padės mums informuoti pirkėjus apie sveikesnį ir etiškesnį pasirinkimą jiems patiems bei planetai“, – teigia M. Ranninger. 

Privalumai verslui

Visame pasaulyje augantis susidomėjimas augaliniais produktais, verslus neišvengiamai skatina prisitaikyti. Pirkėjai nenori gaišti laiko skaitydami visų produktų etiketes, tad tie gamintojai, kurie pasirenka paženklinti produktus lengvai atpažįstamu ženklu, išlošia – jų gaminiai pastebimi pirmiausiai. 

V-Label vadovo teigimu, tai ir puiki galimybė eksportuojantiems verslams: „Tokios rinkos kaip Šveicarija, Vokietija, Nyderlandai ar kitos Centrinės ir Vakarų Europos šalys vis dažniau reikalauja, kad jiems tiekiami produktai būtų paženklinti tarptautiniais ženklais. Kai kurie prekybos tinklai net nepriima produktų į savo veganiškų ar vegetariškų produktų lentynas, jeigu jie neturi atitinkamo ženklinimo. Ilgainiui, vis dažniau toks ženklinimas bus nebe rekomendacinio, o privalomojo pobūdžio. Kuo anksčiau vietiniai gamintojai susitvarkys licenciją, tuo paprasčiau jiems bus ateityje“, – sako M. Ranninger.

Taip pat svarbus aspektas verslui, jog įsigydami V-Label licenciją, gamintojai ne tik gauna savo produktų išskirtinumą, bet ir remia vietinę prie augalinio maisto populiarinimo dirbančią organizaciją. „Ši ženklinimo sistema unikali savo pridėtinės vertės mastu – verslai paženklina savo produktus, vartotojai juos lengviau atpažįsta ir įsigija, o mokestis, mokamas už ženklo naudojimą, prisideda prie vietinės nevyriausybinės organizacijos veiklos, taip generuodamas dar didesnį augalinio maisto, produktų susidomėjimą. Taigi, ratas sukasi – tai dar labiau didina tokių produktų pardavimus“, – teigia K. Jonušas. 

Garantija vartotojams

Pasak ženklą suteikiančios organizacijos, kadangi tarptautinėje teisėje nėra apibrėžti „veganiškas“ ar „vegetariškas“ terminai, gamintojai turi galimybę savavališkai ženklinti produktus neįsigilinę į tokių produktų skirtumus. Tuomet pirkėjai įsigyja prekę, o į produkto sudėtį pasižiūri tik grįžę namo. Pamatę ten sau netinkamus ingredientus, jaučiasi suklaidinti ir nusivylę.

Gamintojai, norėdami paženklinti savo produktus „V-Label“, bus nuodugniai patikrinami, tad vartotojai gali būti tikri, jog jie įsigija teisingai įvardijamus produktus. „Ne kartą esame susidūrę su produktų pakuotėmis, ant kurių patys gamintojai pažymi tam tikras gaminių savybes, bet galiausiai pažiūrėjus sudėtį matome, jog jie to žymėjimo neatitinka. „V-Label“ turi aiškius ir griežtus kriterijus, kuriuos gamintojai turi atitikti norėdami paženklinti produktus, bei yra nuolat tikrinami, kad būtų užtikrinta kokybė. O ir vartotojai yra daug labiau linkę pasitikėti nepriklausomų vertintojų ženklinimu negu pačių gamintojų pateikiama pakuotės informacija“, – sako K. Jonušas.

„V-Label“ ženklu žymimi veganiški bei vegetariški maisto, gėrimų, kosmetikos, tekstilės ir kiti produktai. Pastebėjus netinkamą ženklo naudojimą – iškart kreipiamasi į gamintojus ir reikalaujama žymėjimą pakeisti. 

Vegetariškais gaminiais yra žymimi produktai, kuriuose nenaudojami gyvūnai ar jų kūno dalys. Į veganiškų produktų žymėjimą patenka įvairių gyvūninių produktų, tokių kaip kiaušiniai, pieno produktai, medus, įvairūs iš gyvūninių medžiagų išgaunami skonių stiprikliai, glitikliai, dažikliai ir panašiai, neturintys produktai. Priešingai nuo ingredientų sąrašo, ženklui gauti turi būti pateikiami ir apdorojimo procese naudoti gaminiai. Taip pat šiuo ženklu nežymimi GMO turintys produktai bei gaminiai su nelaisvėje laikomais vištų kiaušiniais.

Success message!
Warning message!
Error message!